Brev:
Mad - hvordan får jeg hende til at spise?
14. august 2016
Alder:
11 mdr.
Mad - hvordan får jeg hende til at spise?
Kære Helen,
Endnu et spørgsmål.
Min datter spiser tilsyneladende ikke nok fast føde og jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal gribe det an? Jeg er faktisk i tvivl om hvad hvor meget mad der er nok.
Hun har aldrig været en storspiser og jeg oplever, at hun skal aktiveres/have sin opmærksomhed fanget på noget, før hun vil spise. Ellers afviser hun tit ved at lukke munden. Hun mister i hvertfald hurtig interessen.
Hun er 11 måneder og får bryst aften og nat. Kommer i seng kl. ca. 19:30 og er oppe ca. 05:30-6. Når hun har fået øjne tilbyder jeg:
Grød (ofte med reven gulerod/æble) eller en en halv bolle - hun spiser ca. 10 skefulde eller en kvart bolle.
Hun sover fra ca. 07:30-8 og 1 time til 1 1/2 time frem.
Derefter tilbydes hun igen mad - hvis hun har spist bolle tilbydes hun grød. Ellers tilbydes hun bondebrød med smørost eller sildepostej. Eller en klatkage (lavet på rester af grød). Hendes indtag er igen sparsomt. Hun snakker med, siger uhmm, men mister hurtig interessen.
Hun sover igen ved 12:30 tiden i ca. 1 time.
Herefter tilbydes hun: enten rugbrød (hvis hun ikke har fået det tidligere eller kartoffelhapsere/pastaskruer eller lidt pære. Hun virker ekstrem selektiv. Den ene dag er det kartofler, den anden dag skruer hun kan lide.
Hun virker generelt ikke så glad for bondebrød og jeg tilbyder hendes også bolle til frokost nogle gange (hjemmebag grahams).
Tidspunktet for aftensmaden varierer desværre. Tiden løber fra os, og det bliver nogle gange lidt presset med at lave noget mad til hende/os. Nogle gange spiser vi sammen, andre gange spiser hun først og vi senere. Jeg spiser alle andre måltider med hende. Hun får kartofler, grøntsager og lidt kød/fisk.
Overskriften er, at hun tit skal aktiveres for at få noget indenbords. Jeg føler jeg skal narre hende og føler nogle gange jeg presser hende. Hvilket jeg godt ved jeg ikke skal, men bare være neutral. (det er bare lidt svært nogle gange når det går mig på). Nogle måltider spiser hun med stor velbehag, og det er som om vi lige skal ramme det helt rigtige tidspunkt.
Generelt er det lidt svært at få noget i hende efter kl. 17, hvor hun bliver for træt. Og nogle gange får hun kun tilbudt mad 3 gange i løbet af dagen. Hvis vi er på farten har jeg lidt med.
Hun har haft større appetit end hun har nu. Da vi startede op med grød da hun var 6 måneder spiste hun faktisk flot grød og mos. Men denne periode har været noget tid nu.
Hun får også tænder i disse dage. Og der er sikkert mange ting der kan spille ind.
Jeg har brug for lidt vejledning, for jeg føler mig ikke sikker. Både ift en struktur, samt ift hvor meget er nok mad.
Tak for din tilbagemelding.
Kærlig hilsen
Anette