Mad - hvordan får jeg hende til at spise?

14. august 2016

Alder:
11 mdr.

Mad - hvordan får jeg hende til at spise?

Kære Helen,

Endnu et spørgsmål.

Min datter spiser tilsyneladende ikke nok fast føde og jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal gribe det an? Jeg er faktisk i tvivl om hvad hvor meget mad der er nok.

Hun har aldrig været en storspiser og jeg oplever, at hun skal aktiveres/have sin opmærksomhed fanget på noget, før hun vil spise. Ellers afviser hun tit ved at lukke munden. Hun mister i hvertfald hurtig interessen.

Hun er 11 måneder og får bryst aften og nat. Kommer i seng kl. ca. 19:30 og er oppe ca. 05:30-6. Når hun har fået øjne tilbyder jeg:

Grød (ofte med reven gulerod/æble) eller en en halv bolle - hun spiser ca. 10 skefulde eller en kvart bolle.

Hun sover fra ca. 07:30-8 og 1 time til 1 1/2 time frem.

Derefter tilbydes hun igen mad - hvis hun har spist bolle tilbydes hun grød. Ellers tilbydes hun bondebrød med smørost eller sildepostej. Eller en klatkage (lavet på rester af grød). Hendes indtag er igen sparsomt. Hun snakker med, siger uhmm, men mister hurtig interessen.

Hun sover igen ved 12:30 tiden i ca. 1 time.

Herefter tilbydes hun: enten rugbrød (hvis hun ikke har fået det tidligere eller kartoffelhapsere/pastaskruer eller lidt pære. Hun virker ekstrem selektiv. Den ene dag er det kartofler, den anden dag skruer hun kan lide.

Hun virker generelt ikke så glad for bondebrød og jeg tilbyder hendes også ...

Annonce

... bolle til frokost nogle gange (hjemmebag grahams).

Tidspunktet for aftensmaden varierer desværre. Tiden løber fra os, og det bliver nogle gange lidt presset med at lave noget mad til hende/os. Nogle gange spiser vi sammen, andre gange spiser hun først og vi senere. Jeg spiser alle andre måltider med hende. Hun får kartofler, grøntsager og lidt kød/fisk.

Overskriften er, at hun tit skal aktiveres for at få noget indenbords. Jeg føler jeg skal narre hende og føler nogle gange jeg presser hende. Hvilket jeg godt ved jeg ikke skal, men bare være neutral. (det er bare lidt svært nogle gange når det går mig på). Nogle måltider spiser hun med stor velbehag, og det er som om vi lige skal ramme det helt rigtige tidspunkt.

Generelt er det lidt svært at få noget i hende efter kl. 17, hvor hun bliver for træt. Og nogle gange får hun kun tilbudt mad 3 gange i løbet af dagen. Hvis vi er på farten har jeg lidt med.

Hun har haft større appetit end hun har nu. Da vi startede op med grød da hun var 6 måneder spiste hun faktisk flot grød og mos. Men denne periode har været noget tid nu.

Hun får også tænder i disse dage. Og der er sikkert mange ting der kan spille ind.

Jeg har brug for lidt vejledning, for jeg føler mig ikke sikker. Både ift en struktur, samt ift hvor meget er nok mad.

Tak for din tilbagemelding.

Kærlig hilsen
Anette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.